Збираємо комп'ютер для 4K: робота з відео та гри у високій роздільній здатності без гальм
Роздільна здатність 4K вже кілька років крокує по планеті, пробравшись практично в усі сучасні ґаджети: комп'ютери, смартфони, ігрові приставки. Але одна річ подивитися 4К-фільм на комп'ютері, а зовсім інша — зайнятися монтажем відео такої роздільної здатності або пограти в сучасні ігри в ньому. У цьому матеріалі ми розповімо, який ПК необхідний для картинки у форматі 4К у кожному з сценаріїв його застосування.
До 4К належить ціла категорія роздільних здатностей. Але найпоширенішим із них і водночас єдиним, застосовуваним у моніторах і телевізорах, є стандарт Ultra HD 4K з роздільною здатністю 3840 х 2160 точок. Такий кадр за площею рівно вчетверо більший за поширеним Full HD з його 1920 х 1080 точками. Інші варіації 4К теж мають роздільну здатність приблизно 4000 точок за шириною кадру (відси і назва — 4К), але найчастіше застосовуються тільки під час знімання фільмів і їхніх показів у кінотеатрах. У звичайних користувацьких ґаджетах їх практично не зустріти.
Через те, що в кадрі Ultra HD 4K трохи понад 8 мільйонів пікселів, оброблення відео або 3D-графіки такого формату вимагає набагато більше обчислювальної потужності, ніж звичайний Full HD з «всього» 2 мільйонами точок. Для кожного сценарію використання 4К — програвання відео, його редагування або 3D-ігор у цій роздільній здатності — комп'ютер має мати певні технічні характеристики. Розглянемо кожну категорію окремо.
Перегляд відео 4К
Навіть найпростіше завдання — декодування відео такого формату — відніме досить багато ресурсів у ПК. Але так буде тільки якщо використовувати програмний метод і «грубу» силу як обчислювальні здібності центрального процесора.
Сучасні відеокарти (зокрема інтегровані) містять у собі спеціальні блоки для оброблення відео-декодери. Вони призначені для декодування певних форматів. Під час програвання відео декодери звільняють від навантаження центральний процесор системи, взявши цю роботу на себе.
Декодерами відео обладнані абсолютно всі сучасні системи з дискретною та інтегрованою графікою. Здавалося б, вибирай будь-яку, і дивись 4К — але не все так просто. Хоча підтримка формату 4К є у всіх вбудованих і зовнішніх відеокарт, випущених за останні п'ять років, кодеки відео розвиваються, і декодери нових форматів у старих карт не з'являються самі по собі.
Відеоформат H264 в 4К здатний апаратно програти будь-який більш-менш сучасний комп'ютер. Більш сучасний формат H265, а також VP8 і VP9 у цій роздільній здатності — вже не кожен ПК. А найсучасніший кодек AV1 декодувати апаратно можуть тільки дискретні карти NVIDIA покоління RTX 3000 і новіше, а також карти AMD, починаючи із серії RX 6000 і вище. До того ж з AV1 може працювати графіка Intel 12 покоління, що лежить в основі відеокарт Intel Arc і вбудованих графічних ядер Intel, починаючи з 11 покоління процесорів Core.
AV1 ефективніший від попередніх реалізацій щодо співвідношення бітрейту та якості картинки, тому його поширення як основного кодека для онлайн-відео — лише питання часу. Усім відомий відеохостинг YouTube вже використовує новий кодек як опціональний, не за горами та повний перехід сервісу на нього.
З огляду на це, нам потрібен графічний процесор із підтримкою декодування AV1. Однак витрачати величезні суми на дискретну відеокарту тільки для перегляду відео — просто дурно. Залишається вибір між 11-м і 12-м поколінням процесорів Intel Core, але й тут є важливий момент. Річ у тім, що тільки рідкісні плати для ЦП 11 покоління підтримують сучасні версії HDMI 2.x для виведення зображення 4К засобами вбудованої графіки. А ось у плат під 12-е покоління з їхньою наявністю в повному порядку.
Редагування відео 4К
Монтаж відео надвисокої роздільної здатності вимагає набагато потужнішого ПК, ніж комп'ютер для перегляду. Тут не обійтися без шести-і восьмиядерних процесорів. Комфортним мінімумом із сучасних моделей є Core i5-12400F або Ryzen 5 5600.
Але варто пам'ятати: що швидше процесор, то швидше йтиме рендер ролика. Тому обмежень на підвищення продуктивності тут практично немає, і моделі з великою кількістю ядер значно скоротять час очікування.
Багатоядерним процесорам, у свою чергу, необхідні дорожчі плати з якісною підсистемою живлення для реалізації стабільно високої продуктивності.
ОЗУ для комфортного редагування відео теж потрібно більше: для роботи з 4К в останній версії популярної програми Adobe Premiere розробник рекомендує обсяг пам'яті щонайменше 32 Гб. Для двоканального режиму потрібно буде дві планки по 16 Гб. Чималу роль грає і частота.
Програма DaVinci Resolve вимоглива як до процесора, так і відеокарти. Бажані карти з об'ємом відеопам'яті 6 Гб: такі як серія GTX1660. Але 6 Гб для комфортного користування програмою при активній роботі з 4К це мінімум, і такий обсяг пам'яті швидко забивається даними. Тому розумніше взяти відеокарту на 8 Гб. Враховуючи невелику різницю в ціні та на 2 Гб більший відеобуфер, як мінімальне рішення для роботи з 4К в даній програмі сьогодні краще вибрати RTX3050. Програма використовує розрахунки на CUDA-ядрах. Оптимальною відеокартою для цього за співвідношенням «Обчислювальна потужність/ціна» є RTX3060 Ti.
Для прискорення роботи імпорту та експорту відеофайлів нагоді швидкий NVME SSD з пристойним обсягом. Як мінімальне рішення можна використовувати бюджетний накопичувач на 480-512 Гб. Але краще вибрати терабайтну модель, причому з якісною пам'яттю, адже перезапис накопичувача при монтажі йде дуже інтенсивно.
Для такого збирання знадобиться якісний блок живлення. Слід віддати перевагу моделям із бронзовим сертифікатом та вище. У випадку мінімальної збірки - шестиядерного процесора і відеокарти рівня RTX3050 - точкою відліку можна вважати такі моделі з потужністю від 500 Вт. При використанні процесорів з великою кількістю ядер та потужних відеокарт потрібно БЖ з більш високою потужністю. При розрахунку необхідної потужності блоку живлення для комплектуючих – вручну або за допомогою онлайн-калькуляторів – варто додати 10% до підсумкової цифри зверху. Тоді навіть при рендері БЖ не буде навантажено повністю, менше грітиметься і прослужить довше.
Знадобиться і якісне охолодження корпусу та ЦП. Варто придивитися до корпусів, що добре продуваються. І кулерам для процесора з високою потужністю, що розсіюється, — від 180 Вт і вище. Для процесорів з великою кількістю ядер на кулері краще не економити та вибирати з моделей із підвищеною ефективністю. Або надати перевагу повітряному охолодженню водяне.
Ігри у 4К
Для того, щоб насолодитися іграми в роздільній здатності 4К, теж потрібен дуже продуктивний ПК. Але, на відміну від комп'ютера для роботи з 4К-відео, його збалансованість досягається трохи інакше. Першочергову роль відіграє потужна відеокарта. Тільки флагманські моделі здатні "витягнути" 4К у всіх сучасних ігрових проектах. Якщо не знижувати налаштування, знадобляться карти рівня RTX3080 та RX6800XT.
За процесором і платою відмінностей від минулого складання мінімум — вистачить сучасних шестиядерних моделей, але із запасом на майбутнє краще взяти їх багатоядерних побратимів. А ось обсяг ОЗУ в 32 Гб для сучасних ігор обов'язковим атрибутом поки що не є. І, якщо у вас не відкрито десяток програм на тлі, можна обійтися 16 Гб. Але двоканал ніхто не скасовував, тож планки обов'язково дві.
Вимоги щодо охолодження та живлення у такого ПК у порівнянні зі збіркою для редагування відео не змінюються. Як і вимоги до якості та потужності блоку живлення. Хіба що SSD можна взяти простіше, якщо активного щоденного перезапису не передбачається. Або вибрати модель більшого обсягу за ті ж гроші - для сучасних ігор, які вже нерідко займають більше сотні гігабайт, якраз стане в нагоді.
Вимоги до монітора
Основна вимога до монітора для 4К одна - щоб він володів тим самим Ultra HD 4К-роздільною здатністю, тобто 3840 х 2160 пікселів. Але, як і будь-які інші монітори, 4К-моделі відрізняються діагоналлю, типом матриці та частотою оновлення. Важлива й підтримка технологій динамічної частоти оновлення – AMD FreeSync та NVIDIA G-Sync, а також наявність підтримки HDR-контенту та рівень максимальної яскравості у HDR-режимі.
Діагональ підбирайте індивідуально. Для когось і 27 дюймів буде "багато", а комусь і 43-дюймовий монітор здасться невеликим - все залежить від відстані до очей користувача та особистих уподобань. На відміну від моніторів з іншими дозволами, за зернистість зображення навіть на 43-дюймовому моніторі 4К можна не переживати. Незважаючи на велику діагональ, щільність точок на ній за такої роздільної здатності все одно залишається на рівні або вище, ніж у невеликих моніторів Full HD.
Для перегляду відео не потрібні моделі з високою частотою оновлення, достатньо 60 Гц. Підійдуть матриці як IPS, і VA. Але в останніх глибший чорний колір, що має значення для перегляду фільмів.
Для роботи в редакторах відео краще віддати перевагу моделям на IPS-матриці. Нехай у них не такий глибокий чорний, проте кольоропередача найчастіше точніша. Висока частота оновлення тут необов'язкова. Підтримка HDR-контенту при редагуванні відео теж плюс. Є досить багато моделей з підтримкою базового стандарту DisplayHDR 400, пікова яскравість яких становить 400 ніт, і коштують деякі з них не особливо дорожче за звичайні. А ось монітори з вищою піковою яскравістю зазвичай відчутно дорожчі за прості моделі.
Моделям для ігор різниця між IPS і VA не є критичною — можна вибирати на свій смак, яка картинка більше сподобається. Але підтримка технологій адаптивної синхронізації AMD FreeSync та NVIDIA G-Sync для ігор важлива насамперед. До того ж, важливу роль відіграє висока частота оновлення, а також підтримка HDR-контенту.
Інтерфейси підключення ПК до монітора
Для передачі 4К-зображення з частотою кадрів щонайменше 60 потрібні певні версії цифрових інтерфейсів відеокарті. Для HDMI це як мінімум версія 2.0. Для DisplayPort – версія 1.2. Застарілі DVI та VGA передачу зображення такого дозволу не підтримують.
Однак для більш високої частоти зображення знадобляться нові версії цих інтерфейсів. Серед HDMI для цього необхідний найсучасніший варіант версії 2.1 - при роздільній здатності 4К він підтримує частоту оновлення до 120 Гц. Такий роз'єм можна зустріти лише на останніх поколіннях відеокарт.
DisplayPort більш консервативний, адже мінімум для такої частоти є досить стара версія 1.3, яка є майже у всіх відеокарт останньої п'ятирічки. Версія 1.4 підтримує до 240 Гц зі стисненням, а найсучасніший DisplayPort 2.0 працює з такою частотою в 4К навіть без компресії. В силу більшої поширеності працюючих з 4К-зображенням версій DisplayPort і вищих частот оновлення, для таких моніторів він кращий.
Втім, питання до інтерфейсу можуть виникнути найчастіше лише при підключенні старого ПК до 4К-монітора. Графічні процесори останнього покоління (зокрема інтегрована графіка Intel) обов'язково підтримують необхідні версії цифрових інтерфейсів виведення зображення в 4К. У цьому випадку залишається лише купити сумісний кабель — на ньому має бути вказана версія не нижче мінімально рекомендованої, інакше можливі проблеми з роздільною здатністю та частотою кадрів навіть при підключенні обладнання, що підтримується.
- Топові ігрові процесори 2024 року: Який обрати для максимальної продуктивності?Топові ігрові процесори 2024 року: Який обрати для максимальної продуктивності?Повна версія статті